-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48528 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

لطفاً در مورد سورة فاطر و برخي ويژگيهاي آن توضيح دهيد؟

سوره فاطر از سوره هايي است كه در مكّه نازل شده، مباحث گوناگوني از جمله، مسائل اخلاقي و اعتقادي در اين سوره مطرح گرديده است. مطالب مطرح شده در اين سوره به قرار زير است: نشانههاي عظمت خداوند در عالم هستي، ربوبيت پروردگار و تدبير او بر همة جهان، معاد و نتايج اعمال در جهان آخرت، خالق و رازق بودن خدا. خداوند در آياتي به برخي نعمتها اشاره فرموده ميفرمايد: جَنَّـَتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ ;(فاطر،33) پاداش آنان، باغهاي جاويدان بهشت است كه در آن وارد ميشوند، در حالي كه با دست بندهايي از طلا ومرواريد آراستهاند و لباسشان در آن جا حرير است.

نخستين آيه اين سوره، با ستايش از ذات الهي شروع ميشود: الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَـَوَ َتِ وَ الاْ ?َرْضِ جَاعِلِ الْمَلَغكَةِ رُسُلاً; حمد مخصوص خداوندي است كه آفرينندة آسمان و زمين است. علّت نام گذاري سوره به فاطر هم به تناسب همين آيه است. فاطر به معناي شكافنده ميباشد و از آن جا كه آفرينش موجودات همانند شكافته شدن ظلمت عدم، و بيرون آمدن نور هستي است; اين تعبير دربارة آفرينش به كار ميرود; در آخرين آية اين سوره هم به لطف و عنايت ذات الهي نسبت به بندگان اشاره شده است: وَ لَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا كَسَبُواْ مَا تَرَكَ عَلَيَ ظَهْرِهَا مِن دَآبَّةٍ وَ لَـَكِن يُؤَخِّرُهُمْ إِلَيََّ أَجَلٍ مُّسَمًّي;(فاطر،45) اگر خداوند مردم را به خاطر اعمالي كه انجام دادهاند، مجازات كند، جنبندهاي را بر روي زمين باقي نخواهد گذاشت، ولي خداوند به لطف و كرمش آنان را تا زمان معلومي تأخير مياندازد.

آيه، بيانگر اين است كه گناه و كردارهاي زشت، انسان را مستحق عذاب و عقوبت در همين دنيا ميكند و اگر لطف و كرم ذات الهي نبود، ميبايست همه انسانها بر اثر كردار نادرستشان و مخالفت فرمانهاي خدا نابود گردند، ليكن خداوند بردبار است و به آنها فرصت ميدهد كه برخي توبه كنند و خداوند آنان را ميبخشد، و كساني كه توبه هم نكنند و به گناه ادامه دهند، خداوند آنان را در جهان آخرتمجازات خواهد كرد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.